Dat stelt de ontwikkelaar van veiligheidssoftware Kaspersky
deze week in een update over de ontwikkeling van spam in 2012.
Kaspersky signaleert dat het gemiddelde spam-gehalte in emails afgelopen jaar
is gedaald naar 72,1 procent. Dat is liefst 8,2 procentpunt minder dan een
jaar eerder.
{“dataSourceUrl”:”//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0AuXPkySqju4QdDZVYmRmYVBIV0laYzBoeXFXNmluYkE&transpose=0&headers=0&range=B3%3AC5&gid=0&pub=1″,”options”:{“titleTextStyle”:{“bold”:true,”color”:”#000″,”fontSize”:16},”vAxes”:[{“title”:”% spam in email”,”useFormatFromData”:true,”minValue”:null,”viewWindow”:{“min”:null,”max”:null},”maxValue”:null},{“useFormatFromData”:true,”minValue”:null,”viewWindow”:{“min”:null,”max”:null},”maxValue”:null}],”title”:”Minder spam in je mail “,”booleanRole”:”certainty”,”animation”:{“duration”:500},”backgroundColor”:{“fill”:”#faf4ed”},”legend”:”none”,”useFirstColumnAsDomain”:true,”hAxis”:{“title”:”Bron: Kaspersky”,”useFormatFromData”:true,”minValue”:null,”viewWindowMode”:null,”viewWindow”:null,”maxValue”:null},”tooltip”:{},”isStacked”:false,”width”:469,”height”:333},”state”:{},”view”:{“columns”:[{“calc”:”stringify”,”type”:”string”,”sourceColumn”:0},1]},”chartType”:”ColumnChart”,”chartName”:”Diagram 1″}
De beveiligingsspecialist noemt de opmars van effectieve spamfilters als
hoofdreden voor de afname van spam in de mail.
Goedkope reclame alternatief spam
Maar daarnaast signaleert Kaspersky dat er voor verzenders van spam steeds
betere legale alternatieven zijn, in de vorm van webadvertenties.
Kaspersky berekende dat de kosten om iemand te laten klikken op een link in
spammail inmiddels 4,45 dollar per klik bedragen. Dezelfde indicator geeft
voor bijvoorbeeld advertenties op Facebook een prijs van 0,10 dollar per
klik aan.
Kortom, spam is een dure manier om geworden om 'klanten' te bereiken.
Ook de opmars van kortingsites als Groupon werkt tegen spam. "Deze
diensten hebben de aandacht getrokken van adverteerders die eerder
spamdiensten gebruikten. Zo is de categorie 'reizen en toerisme' praktisch
verdwenen uit het spamaanbod", aldus Kasperksy.
Probleem is wel weer dat er onder de kortingsaanbiedingen kwaadwillende
partijen zijn opgedoken, die emails van kortingsdiensten namaken om eigen
producten de pushen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl